zaterdag 20 oktober 2012

Starfish, een plek vol passie.

Gisteren merkte er een meisje op bij het betalen van haar 'double shot latte': "o wat fijn dat dat niet totaal onbetaalbaar is!".

Heel blij wordt een mens daarvan. Zowel dat meisje als ik.

Van mensen die een zaak beginnen zijn er 2 soorten. Zij die geld willen verdienen. En zij die hun passie willen delen. Die 2 gaan bijna nooit samen. ( Dries van noten blijkt daar dé uitzondering op te zijn, met zijn gekende succes als resultaat) Ik ben van het tweede soort, spijtig genoeg. Grootse passie, veel creatieve ideeën, veel goesting, maar weinig kaas gegeten van papieren en berekeningen. Ik heb geen idee van het totaalkostenplaatje, want ik bak in die tijd liever taarten en koekjes :).

Een collega vertelde me dat ze toen ze haar zaak begon zelf taart bakte. Ze doet dat al lang niet meer, want ze had uitgerekend dat ze 8 euro per 'spie' moest voor vragen om er ook maar iets aan te verdienen. Nu koopt ze - zoals IEDEREEN - taart in de groothandel aan 2 euro per volledige taart. Nu verdient ze er iets aan en kan ze haar 1500 euro huishuur betalen en kan ze personeel betalen.

Ik, in al mijn romantiek, ik reken nooit. Ik zou wel willen, maar ben niet zo'n rekenaar.

Als ik morgen zou beginnen rekenen ( rekening houdend met sabam, btw, 'witte' personeelskosten, billijke vergoeding, belastingen, sociale kas, verwarming, electr., .... ):

-dan vroeg ik ook 3,40€ of 4,30€ (caffenation/starbucks) voor een soy latte ipv mijn 2,90€

-dan vroeg ik 8€ voor een stuk taart ipv 4,5€ en was het stuk maar half zo groot.

-dan vlogen alle 'comfie'-zetels de deur uit en stond het vol stoeltjes en tafeltjes a la lombardia. Hoe meer klanten, hoe meer omzet.

- dan kocht ik een pot houmus, en eiersla ipv alles zelf te maken aan een hoge loonkost.

-dan verkocht ik smoskes met pekes en kool uit een pakske ipv bruine bokes met radijsscheutjes en rode biet scheutjes,...

en zo kan ik nog lang verder gaan.

Maar oef! dat doen we dus allemaal niet. We volgen onze passie en ons hart, en daardoor is starfish ook starfish en geen starbucks. Daardoor hebben we dan ook voor 90 % een fantastisch publiek vol o zo fijne, warme, trouwe, échte mensen.

Maar daarom word ik ook o zo blij als een meisje opmerkt dat haar double shot latte betaalbaar is.

Merci ervoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten