zaterdag 29 september 2012

Puur en gezond alla starfish!

2 jaar geleden raadde mijn osteopaat me een boekje aan: voeding volgens "de vijf elementen", chinese traditionele geneeskunde. Die geneeskunde is er op gebaseerd mensen gezond te houden ipv ze eerst ziek te laten worden en dan met geneeskunde te gaan genezen ( zoals onze westerse geneeskunde).

Geen koemelk meer drinken, was voor mij toen de grootste boodschap en drink sinds toen geen melk meer. Op 1 dag al mijn gezondheids "probleempjes" gedaan. Echt waar! Sindsdien nooit meer wit brood, witte pasta noch witte rijst, maar een expert geworden in boekweit, gerst, amaranth, spelt, rogge, ... :)

Ondertussen ben ik weeral 30 kookboeken rijker ( voor anderen is schoenen kopen hun zwakte:) ). Check oa deze geweldige healthy food blog van Heide Swanson, 101 cookbooks.

Het recentste boek is uiteraard dat van dokter Kris Verburgh, de voedselzandloper. Geweldig boek als je't mij vraagt.

Het liefst van al maakte ik alleen nog maar 'gezonde' dingen in Starfish, maar spijtig genoeg zijn gezonde ingredienten veel duurder en zou het financieel/commercieel een nogal extreme switch zijn. (ineens enkel nog taartpunten verkopen van 8 euro, dat zou niet werken vrees ik) Maar we doen erg ons best om altijd iets gezonds-lekkers te voorzien. Bijvoorbeeld:

Ons zelfbedacht 'Twiet twiet cookie' is een bom aan gezonds, vol pitjes en zaadjes ( vandaar de vogelzaad-naam), rogge, spelt, cocos, ...

Een 100% pure haverreep gezoet door banaan en cranberries. Zonder vet, zonder koemelk of suiker. Wel veel noten.

Onze bokes zijn altijd al bruin geweest en altijd al vol groentjes en boordevol 'superfood' scheutjes, met Zelfgemaakte ( enkel dan weet je wat erin zit) houmus, of met een paté van gerookte-aubergine. Met kaas en zelfgemaakte sesamdressing of witte koolsla met dukkah ( een egyptische noten-kruidenmengeling)
 

...... en laat nu nootjes en zaadjes en groenten en peulen en kikkererwten dé gezondste dingen op aarde zijn! :)

I love it!!! ( en mijn lijfke loves it to)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten